Provize realitní kanceláře. Co za ní dostanete a jaká je její výše?

Jedním z neustále diskutovaných témat je provize realitní kanceláře za prodej nemovitosti. Skutečnost je taková, že velká část prodávajících chce kvalitu a za ní je si ochotna zaplatit, ale část klientů se stále zajímá pouze o výši provize, aniž by je zajímalo, co je její součástí. Každý prodávající musí sám dobře zvážit, kterou cestou se chce vydat. Zda chce 100% servis a tím vytěžit při minimu investovaného času z prodeje maximum, nebo si vybrat podle nejnižší provize za cenu nekvalitního servisu, který může klienta vystavit finančnímu a právnímu nebezpečí. Je určitě možné, že i makléř nejnižší provizi nemovitost prodá, ale zůstává otázkou, zda skutečně prodal za maximální možnou cenu. Také je nepravděpodobné, že zajistil klientovu právní bezpečnost do budoucna. Stejně jako nelze koupit luxusní nové auto za cenu ojetiny nižší střední třídy, není možné ani za nejnižší provizi na trhu očekávat kompletní škálu služeb s profesionálním právním servisem. Pojďme si tedy říct, co vše by mělo být součástí služeb a za co vlastně provizi platíte.

Výběrem realitního makléře vše začíná.

Nemusím ani říkat, že provizi nemají všichni makléři stejnou. To se však týká i služeb, které poskytují. Prvním, co je pro vás důležité, je vybrat si profesionálního makléře, který za vás vyřeší opravdu vše. Jak rozeznat profesionálního realitního makléře jsem psal v předešlém článku. V případě, že si vyberete spolehlivého makléře, dostane se Vám zcela jistě prodejní servis, který povede k prodeji v krátkém čase za maximální cenu a tím se vám ve finále prodej přes realitní kancelář vyplatí i přesto, že zaplatíte provizi.

Proč vlastně provizi realitní kanceláři platíte

Řekněme si na rovinu, že nic není zdarma. V prodeji realit to platí stejně jako v jiných oborech. Z provize je tak mimo jiné placen čas makléře strávený s náročným procesem prodeje nemovitosti. Věřte, že jde o mnoho desítek někdy i stovek hodin. Prodej je potřeba kvalitně připravit a nemovitost správně prezentovat. Dále jsou to prohlídky, jednání se zájemci, práce se zakázkou, vyjednávání podmínek, komunikace nad kupními smlouvami atd. V první řadě vám, pokud si správně vyberete, makléř předá svoje know – how. Ač se to nezdá, to je asi nejdůležitější součást úspěšného prodeje, protože prodej nemovitosti je složitá disciplína. Kromě času a know-how jsou samozřejmě součástí provize také náklady spojené s právním servisem.

Co je hrazeno v rámci provize?

V začátku je poměrně velkou nákladovou položkou prezentace a následná propagace nemovitosti. Dnešním standardem v rámci přípravy před prodejem, je profesionální focení, video prohlídka, zhotovení 3D půdorysů nebo virtuálních prohlídek, home staging a další. Tyto služby se odvíjí od stavu a kategorie nemovitosti. Dalším a velmi důležitým bodem je propagace. O tom, jak bude probíhat, by makléř měl mít jasno dopředu a s jeho marketingovým plánem vás také seznámit. Jedním z prodejních kanálů jsou realitní servery, které jsou naprostým základem. Nicméně, nelze spoléhat pouze na to, že zadám prezentaci například na Sreality a zájemci začnout padat do klína. Vždy je potřeba využít multikanálovou propagaci. Dnes je například velmi účinná cílená propagace na sociálních sítích a ve vyhledavačích Google a Seznam. Samozřejmě, prvně by se měli oslovit ti nejrelevantnější > klienti z databáze realitních kanceláří, kteří podobné nemovitosti v této lokalitě shání. Jistě stále ještě fungují i starší metody jako jsou letáky nebo inzerce v tisku. Cílem celé propagace je dostat nabídku na oči co největšímu počtu zájemců, což bez pečlivě zpracovaného fungujícího marketingu nejde.

Podívejte se, jak postupuji při prodeji nemovitosti

Kromě práce makléře jsou samozřejmě zahrnuty i náklady spojené realizací prohlídek nebo kompletací povinných dokumentů (benzín, listy vlastnictví, průkaz energetické náročnosti, vklady na katastr, ověření podpisů, smluvní dokumentaci, právní servis atd.). Jak bylo napsáno, makléřův čas spojený s prodejem jsou dlouhé hodiny strávené přípravou na prezentaci, kompletací povinných dokumentů, prohlídkami s následným jednáním se zájemci, přípravou dokumentace k rezervaci a převodu jednání s bankou, úřady apod., až po následné předání nemovitosti.  Samozřejmostí je, že kvalitní realitní kancelář spolupracuje i s advokátní kanceláří, která na míru danému obchodu připravuje smluvní dokumentaci k převodu. Právní služby pochopitelně také nejsou zadarmo, tudíž jsou v provizi také zahrnuty.

Kdy je provize splatná?

Provize je většinou splatná až po obstarání zájemce o koupi. To znamená, že do té doby nic neplatíte a do té chvíle nesou náklady na prodej realitní kancelář a makléř. Vše výše uvedené je následně z provize uhrazeno. Pokud makléř a potažmo RK nenajde zájemce a nezajistí prodej, veškeré dosavadní náklady jdou za ním – vy nic neplatíte.

Provize jako odměna za odvedenou práci. Jaká je její výše?

Obvyklá výše provize se povětšinou pohybuje od 3 – 10% provize a to dle typu nemovitosti a náročnosti prodeje. Výměnou za to dostanete komplexní služby, které vám ušetří čas, starosti, ale především spoustu peněz.

Pokud vás zajímají další informace týkající se provize realitní kanceláře, tak se nebojte zeptat. V krátké době vám rád vše potřebné zodpovím. Samozřejmě vám rád pomohu i s prodejem

Chci konzultovat prodej své nemovitosti:

Lubomír Doleček
Jmenuji se Lubomír Doleček. Jsem realitní specialista a zároveň manažer v prosperující realitní společnosti HESTIA Group. Realitní činnosti se věnuji už 11 let a za tu dobu jsem přes 400 klientům zajistil prodej nemovitosti, jejichž celková hodnota se pohybuje v řádech stovek milionů. Specializuji se na prodej domů, rekreačních objektů, bytů a pozemků v okresech Ústí nad Orlicí, Rychnov nad Kněžnou a Svitavy. 
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.