Prodáváte nemovitost? Pokud se vám podaří správně nastavit prodejní cenu domu či bytu a zajistit nabídce kvalitní plošnou prezentaci a propagaci, zpravidla se po pár dnech začnou hlásit zájemci o prohlídku. Ne vždy se však jedná o váženého nebo vhodného zájemce a takové případy je potřeba rozpoznat.
Pokud se jedná o vážného zájemce, přichází na řadu vaše umění vyjednávat, které rozhodne o výsledku. Jak tedy poznat vážného zájemce? Co je nutné dodržet, chcete-li při prohlídce zájemce bez ústupků přesvědčit, že toto je nemovitost právě pro něho?
Prvotní kontakt poslouží jako „síto“, bez něhož byste zbytečně při prohlídkách ztráceli čas a energii. Už v této fázi je nutné zjistit, zda má zájemce všechny informace o nemovitosti (stav, dispozice, lokalita apod.) Často se stane, že zájemce už na základě detailních informací poskytnutých po telefonu usoudí, že nemovitost není pro něho. Logicky však chtějí zájemci nemovitost v první řadě vidět, protože fyzickou prohlídku nic nenahradí. Nicméně, má prohlídka smysl i pro vás?
V této chvíli je potřeba zjistit, jakým způsobem budou nemovitost financovat. Kupodivu spousta zájemců často nemá představu o tom, jak by případnou koupi realizovali. Chcete-li šetřit čas všech stran, zjistěte tuto informaci dopředu, nebo rovnou nechte možnosti financování zájemce prověřit. Můžete narazit i na zájemce, kteří prověření odmítnou, jelikož vlastně ani nic koupit nechtějí a na nemovitost se chtěli „pouze podívat“.
Pokud je dodrženo výše uvedené přicházejí na řadu prohlídky s relevantními zájemci a efektivní komunikace je alfou a omegou úspěšného prodeje. Příprava je základem úspěchu, jelikož zájemci mohou mít velké množství otázek a některé pro vás jako majitele nemusí být zrovna příjemné. Připravte si všechny dostupné a hlavně ty ze zákona povinné dokumenty, které při prodeji musíte předat. Dále je nutné připravit si odpovědi a komunikační strategii pro různé scénáře.
Při komunikaci rozhodně není vhodné řešit například vaši finanční situaci, rodinné problémy, sousedské vztahy aj. Rozhodně nejde o to něco zamlčovat, ale je zbytečné předat informaci, která klienta může odradit, případně mu nahrajte na vyjednávání o kupní ceně. Pouze relevantní, úplné a faktické informace je to co by si měl zájemce z prohlídky odnést. Například informovat zájemce skrytých technických vadách, o kterých víte, je velice důležité. V mém článku, který se skrytým vadám věnuje se dozvíte více.
Jako majitel máte jednu obrovskou počáteční nevýhodu – k nemovitosti máte osobní vztah. Osobně svým prodávajícím klientům doporučuji se prohlídky neúčastnit, případně nezasahovat do jednání. Pamatujte, že někteří zájemci se snaží různé aspekty nemovitosti všemožně napadnout s cílem snížit cenu. To pro vás nemusí být příjemným zážitkem. U prohlídek je důležité do obchodu nevkládat emoce.
Pokud si nejste úplně jisti, že vše uvedené na sto procent zvládnete, doporučuji sjednat si nezávaznou schůzku se zkušeným realitním makléřem a prodej s ním alespoň konzultovat. Prohlídky jsou jeho denním chlebem a hravě si s komunikační strategií a vším souvisejícím poradí.
Chci konzultovat prodej své nemovitosti: