Upravit stránku

Jak je to s prodejem na "bezrealitních" portálech?

08.03.2018Doleček Lubomír

Nejmenované realitní servery nám neustále tvrdí, že prodej nemovitosti bezrealitky je tou nejlepší cestou, protože RK přeci nikdo nepotřebuje a že nejlepší je tak učinit přes jejich portál. Zajímavostí je, že právě ten největší z těchto portálů (který ani tak nemá zdaleka tak vysokou návštěvnost jako například Sreality.cz) vlastní realitní kancelář. Bohužel těmito marketingovými tahy poškozují tyto portály jméno tvrdě pracujících makléřů. To je často znát ve veřejných diskuzích pod články týkající se prodeje nemovitosti. Vesměs se dočtete, že jakožto národ brouků pytlíků vše víme a známe, tudíž prodej domu nebude žádný problém.

Proč to nezkusit bez realitky? Napřed však doporučuji odpovědět si upřímně na pár dotazů, týkajících se těch nejzákladnějších věcí potřebných k dokončení prodeje.
 

Odpovězte si sami:

Jak provedu stanovení tržní ceny?

Pravděpodobným prvním krokem bude porovnání s podobnými nabídkami na internetu. To je dobrý krok, ale měl by být jedním z mnoha a rozhodně ne samotným základem pro stanovení ceny té vaší nemovitosti. Je to totiž téměř „střílení od boku“, jelikož většina nemovitostí, které budete posuzovat, je stanovena podobně nebo se jedná doslova a pouhé přání jejich majitelů, nikoliv reálnou, přijatelnou cenu. Zaděláváte si tak na to, že vaše nemovitost bude v nabídce pekelně dlouho, dokud ji nezačnete tak jako tak postupně zlevňovat. (nedej bože, aby mezitím přišla krize a ceny nemovitostí klesly) 

Jak připravíte nemovitost na prodej?

Teď jde o to, co nejrychleji najít solidní zájemce. To není zdaleka tak snadné, jak by se mohlo zdát (a hlavně to není zdaleka to nejtěžší, co vás při prodeji čeká). Abyste upoutali co nejvíce pozornosti oněch potenciálních zájemců, vaše nemovitost musí být prezentovaná v tom nejlepším světle. V dnešní době jsou samozřejmostí kvalitní fotografie, video prohlídky, 3D půdorysy, atd.  Ano, je k tomu zapotřebí poměrně nákladné vybavení, ale pokud vaše nabídka mezi ostatními nevynikne, mnoho zájemců neupoutá.

Jak a kde oslovit co největší počet zájemců?

Zmíněné portály, které inzerují pouze bez realitky, nejsou zdaleka nejnavštěvovanější. Doba se mění, a kromě realitních serverů postupně začínají mnohem efektivněji fungovat jiné zdroje, například sociální sítě. Tam máte možnost propagací zacílit na nejpravděpodobnější skupinu zájemců o vaši nemovitost a oslovit je na platformě, kterou si prohlížejí každý den. Bez znalosti způsobů inzerce a placené propagace zde však také mnoho nenaděláte. Nejefektivnější způsob (aspoň podle nás), jak přilákat co největší počet zájemců, je kombinovaná inzerce na více platformách. Je to nákladné, ale přináší to výsledky. 

Vím, jak jednat se zájemci a co vše je mojí zákonnou povinností?

V tomto ohledu je podstatné vědět, co vše musíte zájemcům potažmo kupujícímu předat za informace, aby došlo ke splnění vaší předsmluvní odpovědnosti. Dále bude zapotřebí prověřit, zda se jedná o vážného zájemce a případně jeho schopnost financovat koupi vaší nemovitosti. Stejně tak je nutné jednat o obchodu profesionálně a nezapojovat emoce, což v případě prodeje nemovitosti, ve které jste sami tolik let bydleli, je těžší, než se na první pohled zdá.  Je to obtížná součást každého prodeje, která má za úkol vybrat co nejvhodnějšího zájemce a zajistit, že zbytek obchodu proběhne hladce.

Zvládnu bezpečně zajistit převod a vyvarovat se případným budoucím reklamacím?

Někteří lidé jsou schopni (k našemu údivu) dokonce doporučit stažení smluv z internetu. Ušetřit za právní služby (které máte u solidní realitky v ceně provize) se moc nevyplácí v případě, kdy obchodujete s nemovitostí za miliony. Pro sepsání kvalitních smluv, které vás na 100% ochrání, je opravdu za vhodno využít služeb právníka. Nejlépe takového právníka, který se zabývá právem na v oblasti realit a od začátku sleduje vývoj prodeje a stav vaší nemovitosti. Nejen, že kupující může ze zákona do 5 let od koupě uplatnit reklamaci, existují dokonce i společnosti, které se tímto živí. Bude-li někdo chtít, na smlouvách stažených z internetu vás bez problému takříkajíc „uvaří“.

Prodat nemovitost může být rychle vyřešená záležitost, na jejímž konci budou stát 3 spokojené strany. Stejně tak se však může během chvíle proměnit v peklo, které vás bude stát nejen peníze, ale především čas a energii. V takovém případě dochází k velmi drahému ponaučení, že nikdo není odborník na všechno. Výběrem vhodného specialisty na reality si vždy pouze polepšíte. Toho je však potřeba vybrat správně. Jak na to, se můžete dočíst v mém článku o tom, jak rozeznat profesionálního makléře. 

Pozn. Pokud vás téma prodeje nemovitosti zajímá víc, doporučuji si přečíst původní, detailnější článek na toto téma na stránkách Hestia Group. 

Poradím, pomohu. Stačí mi napsat.

  • Položky označené hvězdičkou (* ) jsou povinné.