Upravit stránku

Jak poznat makléře profíka?

14.01.2019Doleček Lubomír
Na začátek je důležité si říct jednu věc. Tak jako v jiných oborech, i v realitách jsou lidé, kteří své práci rozumí a vykonávají ji pečlivě a potom lidé, kteří ke své práci nemají úplně profesionální přístup. To následně značně poškozuje dobré jméno celého oboru. Je ale hlavně na prodávajících, aby při výběru postupovali pečlivě. V případě, že si vyberou makléře profesionála, tak jsem přesvědčen, že prodej jejich nemovitosti pro ně bude velice dobrou zkušeností a ušetří jim nejen čas a starosti, ale samozřejmě přinese i vyšší částku za prodej, jelikož specialista na reality má oproti soukromé osobě informace a prostředky, kterými zajistí co nejvýhodnější prodej. Podle čeho tedy vybírat?

Úroveň prezentace

V dnešní době, kdy je vcelku snadné si dohledat množství informací, si v první řadě makléře vyhledejte. Pokud se Vám to podaří, tak si prohlédněte úroveň jeho prezentace. Prvním ukazatelem je, jakým způsobem prezentuje nemovitosti. Zhodnoťte kvalitu fotografií a textaci. Zda už toto je na špatné úrovni, tak byste měli zpozornět a radši oslovit někoho jiného. Dále zkuste dohledat, co o něm říkají bývalí zákazníci a kde všude a jakým způsobem se prezentuje. Pokud žádné informace nedohledáte, nebo Vám je makléř nedoloží, tak je velmi pravděpodobné, že vaše nemovitost skončí špatně prezentovaná na pár realitních serverech, což je pouze jeden z možných zdrojů jak se nemovitosti prodávají a Vám to nepřinese pozitivní výsledek.

Komunikace při schůzce

Důležité je si do začátku říct, že makléř musí být v první řadě obchodník a komunikace je jedním z ukazatelů, zda tomu tak u daného makléře je. Makléř by Vám jednak měl vysvětlit, nejen jakým způsobem bude probíhat prezentace, ale nastínit Vám celkový průběh obchodu. Jednoduše musí vědět, o čem mluví. Základem je, aby si zjistil většinu informací o nemovitosti ještě před informativní schůzkou. Pokud přijde nepřipraven a máte pocit, že by Vám neprodal ani jízdní kolo, tak se s ním raději rozlučte a hledejte dále. Nenechte se také nachytat pouze na řeči typu "jsme největší" nebo "prodáváme nejvíc nemovitostí". Ten, kdo nemovitost v první řadě musí prodat, je makléř a ne značka, pod kterou pracuje. Samozřejmě realitní kancelář musí disponovat dostatečným zázemím - od právníků přes projektanty, geodety až po účetní, ale makléř je ten, přes kterého veškerá další komunikace probíhá. 

Jak vybrat realitního makléře?

Marketingový plán prodeje

Pokud chci něco prodat, tak je nutné vědět jak. Makléř by měl mít zpracovaný plán, jakým způsobem bude postupovat od začátku obchodu až do konce. Mým klientům na začátku spolupráce předávám zpracovaný marketingový plán, který obsahuje úkony spojené s přípravou prezentace, nastavení plánu propagace, práci se zakázkou a zájemci, co je součástí provize, zkrátka informace o postupu a poskytnutých službách od A do Z. Tento plán obsahuje v mnoha případech více než 100 bodů. Je důležité, abyste jako klient od začátku věděl, co vám bude poskytnuto a jak bude prodej vypadat krok po kroku. 

Komunikace v průběhu obchodu

Co asi každý prodávající očekává, jsou informace o průběhu obchodu – např. jaké jsou závěry z dosavadních prohlídek, jak funguje marketingová kampaň s doložením výsledků a případně další doporučení jak dále bude se zakázkou pracováno. Takovýto report mým klientům poskytuji standardně. Realitní makléř vás nesmí nechat v nevědomosti o průběhu obchodu.

Závěrem

Pokud Vám makléř nepředloží nic z výše uvedeného, spolupráce s ním pro vás nejspíš nebude znamenat dobrou zkušenost a za jeho nekompetentnost opět ponese vinu celá profese. Nenechte se také zlákat pouze na výši provize. Nízké provize jsou tahák, který se proti vám obrátí tím, že víceméně nedostanete buďto žádné nebo velice špatné služby. Pokud si vyberete makléře, ale nejste si úplně jisti, tak se s makléřem domluvte na kratší zkušební spolupráci (řekněme 1 měsíc) a následně uvidíte, zda jste zvolili správně. Smlouvu s ním pak můžete kdykoliv ukončit, nebo prodloužit.

Chcete se mě na něco zeptat? Napište mi.

  • Položky označené hvězdičkou (* ) jsou povinné.