Upravit stránku

5 zásadních kroků, bez kterých se prodej nemovitosti neobejde

04.04.2019Doleček LubomírProdej nemovitosti Poradna Realitní marketing Realitní články 

Nafotit dům či byt, sepsat k němu pár řádků textu, uvést cenu, inzerovat na bazaru s nemovitostmi a prodej řešit smlouvami staženými z internetu. Tohle zkrátka nestačí.  

Pokud vám někdo tvrdí opak, nevěřte mu. Na realitním trhu zřejmě nebude mít tolik zkušeností. Jestliže usilujete o úspěšný a co nejrychlejší prodej nemovitosti, je třeba dostat se hlouběji do tajů této poměrně složité disciplíny.

I když jste dosud žádnou nemovitost neprodávali, neznamená to, že byste to neměli zvládnout na profesionální úrovni. Abyste coby prodávající utržili příjemnou částku a zbytečně neplýtvali náklady ani časem, postupujte podle následujících 5 kroků:

1. Nastavte správnou prodejní cenu

Špatně nastavená cena nemovitosti nepřinese očekávaný výsledek. Ale jak prodávanou nemovitosti ocenit, aby pro potenciální kupce nebyla přehnaně vysoká nebo naopak příliš nízká? Nepřipravujte se o peníze a nastavte prodejní cenu adekvátně, a to klidně za pomoci odborníků z oboru. Není ostudou si připustit, že jakožto laici v oboru realit nezvládnete nabídkovou cenu určit správně. Ovlivňují ji totiž až desítky různých faktorů, které každý nezná.

2. Prodej si pečlivě naplánujte

Než se bezhlavě vrhnete do prodeje, pečlivě ho naplánujte. Cíl bez plánu je totiž pouze přáním. Udělejte si čas třeba při dobré kávě a začněte přemýšlet, jak nafotíte interiér a exteriér, jakým způsobem budete nemovitost prezentovat nebo jak budou probíhat prohlídky. Sepište si otázky, na které se mohou zájemci vyptávat, a buďte na ně připraveni pohotově odpovědět. Předem si připravte průběh dalších jednání se zájemci a případnými kupujícími. Mít po ruce marketingový plán, který obsahuje klidně i desítky bodů od přípravy až po předání nemovitosti, není nikdy na škodu. Věřte, že v praxi úspěšných realitních poradců to takto chodí zcela běžně.

Nestyďte se požádat o pomoc

Prodáváte nemovitost, ale nejste úspěšní? Pak je někde chyba. Aby prodej probíhal tak, jak má, a vy jste brzy měli utržené peníze u sebe, chce to kvalitní strategii. A na tu rozhodně nemusíte být sami. Nechte si poradit

 

3. Fotka, text a hurá na web – tak takhle ne!

Postřehli jste nedávnou televizní reklamu jednoho z realitních serverů pro ty, kteří prodávají nemovitost sami? Reklama doporučovala nafotit byt mobilem, doplnit pár řádek textu a hned odeslat inzerát přes aplikaci do světa. Možná vás zaujalo, jak je to vlastně jednoduché. Ale takto příprava inzerátu na prodej nemovitosti doopravdy vypadat nemá. Jestliže chcete zaujmout, vyniknout mezi ostatními a nakonec prodat za cenu, díky které si pak rádi ťuknete sklenkou šampaňského, jděte na to lépe.

Nemovitost si zaslouží profesionálně nafotit, ale třeba i natočit a vytvořit k ní videoprohlídku. Nápaditým bonusem je 3D půdorys, případně další vizuální podpora. Nezapomeňte na poutavý text, v němž potencionální kupující najde vše, co potřebuje. Jak je nemovitosti velká? V jakém patře se nachází? Má budova výtah? Je tu balkon s výhledem? Mají děti v blízkosti školu či školku a jejich rodiče zase obchody nebo třeba fitness studio? Sami si řekněte, co byste od inzerátu očekávali, kdybyste hledali nové bydlení vy. Připravit si musíte také technické a právní informace, povinné právní dokumenty a vše, co souvisí nejen s prohlídkami, ale i finálním jednáním s vážným zájemcem. 

4. Zviditelněte inzerát, ať o vás lidé vědí

 Asi není třeba říkat, že pokud chcete cokoliv prodat za nejvyšší možnou cenu a v relativně krátkém čase, musí se o tom dozvědět co nejvíce relevantních lidí. Výjimkou není ani prodej nemovitosti. Nespoléhejte se ale jen na realitní servery, díky kterým se dle mých dlouholetých zkušeností prodá jen něco málo přes 50 % nemovitostí. Využijte všechny dostupné prodejní kanály a oslovte cíleně co nejvyšší počet možných kupujících jak v dané lokalitě, tak i mimo ni. Prodáváte-li totiž chalupu na venkově, může učarovat někomu, kdo žije v poměrně vzdáleném rušném městě.

Ke zviditelnění vaší nabídky osobně využívám databáze poptávajících klientů, sociální sítě i klasické formy propagace, jako jsou třeba plachty zavěšené přímo na nemovitosti. Zároveň pomocí letáků oslovuji lidi, kteří žijí v lokalitě prodávané nemovitosti. Některé z těchto kroků jsou ale velice složité pro člověka, který nemá dostatek zkušeností nebo prostředků. Ani tady se proto nebojte požádat o pomoc odborníka.

 

5. Rezervací obchod teprve začíná

 Jakmile se vám podaří sehnat zájemce, který je bonitní (je prověřena jeho spolehlivost), bude namístě podepsat s ním rezervační smlouvu, předat mu veškeré povinné informace a dokumenty a nechat ho složit blokační zálohu. O tom proč je důležité uzavřít rezervační smlouvu jsem psal v tomto článku. V tuto chvíli možná budete mít pocit, že je obchod uzavřený a vy už můžete chladit šampus. Opak je ale pravdou. Následuje totiž ta nejdůležitější část – a tou je celý proces převodu nemovitosti. V tomto kroku maximálně doporučuji využít služeb renomované advokátní kanceláře, která vám poskytne služby specialistů na nemovitosti. Můžete také oslovit realitní kancelář, která s advokátní kanceláří spolupracuje. Díky tomu, že si necháte pomoci od zkušenějších, ušetříte na nákladech, a ještě se vyhnete případným komplikacím s kupujícími, kteří občas hledají prostředky, jak vám znepříjemnit život i po převodu nemovitosti.

 

Mějte po boku odborníky

Po přečtení předchozích řádků máte možná pocit, že je celý průběh prodeje nemovitosti až moc složitý. Není. Pokud jste dobře vedeni odborníky po dobu celého procesu, dosáhnete úspěšného prodeje.

 

Podáme vám pomocnou ruku

Nechte si poradit a ještě před zahájením prodeje své nemovitosti požádejte o nezávaznou konzultaci. Váš prodej pak bude probíhat hladce a vy za nemovitost získáte mnohdy i vyšší částku, než je ve vašich představách.

 

Rádi byste prodali vaši nemovitost rychle a za nejvyšší cenu? Stačí vyplnit nezávazný formulář, zabere vám to méně než minutu. Brzy se vám ozvu.

  • Položky označené hvězdičkou (* ) jsou povinné.