Troufám si konstatovat, že pro velkou většinu klientů, kteří zvažují prodej nemovitosti, se ve výsledku jedná o jejich největší životní transakci. Zásadním krokem úspěchu je kvalitní příprava na prodej. Pečlivou přípravou zajistíte, že bude obchod úspěšný a nestane se z něho noční můra, která vás bude dlouho strašit a ve výsledku vás jenom připraví o čas, starosti a v neposlední řadě i peníze. V následujících řádcích Vám popíšu, jaké základní kroky dodržet, aby vše proběhlo hladce.
Touto fází celý kolotoč začíná a je velice důležitá nejen ke stanovení tržní ceny, ale i k nastavení strategie prodeje a prohlídkám se zájemci. Já například mám vytvořen několika stránkový dokument, do kterého si průběžně všechny informace zapisuji, ať už se jedná jak o technický, tak i právní stav. Zájemci totiž při prohlídkách mají většinou kupu otázek jako třeba jaké materiály byly použity při výstavbě, v jakém stavu a z jakého materiálu jsou rozvody, jaké je složení stropních a střešních konstrukcí a mnoho dalšího. Proto je nutné na to sypat odpovědi bez váhání a to bez důkladné přípravy ani nejde. Nezapomeňte také na to, že jste povinni zájemcům předat informace o případných vadách, pokud tedy nechcete mít v budoucnu problémy a soudní tahanice.
Dalším bodem je kontrola právního stavu a nastavení podmínek prodeje. Zde je potřeba vědět, zda je nemovitost správně zapsána v katastru, jak se bude řešit případné zástavní právo, na jakém podkladu dojde k výplatě kupní ceny, kdy a za jakých podmínek dojde k předání atd. Dalším krokem je kompletace mnohdy ze zákona povinných dokumentů, takže bych měl mít k dispozici stavební dokumentaci, list vlastnictví, katastrální mapu, průkaz energetické náročnosti, případné revize a kontroly atd.
Například v naší společnosti je pravidlem, že tyto zjištěné informace a nutnou dokumentaci dostávají zájemci při prohlídkách ve formě zpracované brožury. Z prohlídky potom odcházejí s úplnými informacemi a potřebnými dokumenty.
Velice důležitým krokem je odhad tržní ceny. Pokud totiž chcete prodat za nejvyšší možnou cenu a v relativně krátkém čase, tak prodejní cena musí být od začátku adekvátně nastavena. Určit ale správně tržní cenu je pro laika téměř nemožné. Ten, kdo se v oboru nepohybuje nemá totiž data z uskutečněných obchodů. Zde doporučuji určitě oslovit odborníka z řad realitních makléřů, který se v lokalitě dlouhodobě pohybuje. Ten potřebnými daty povětšinou disponuje a má i přístup do databází prodaných nemovitostí. Tržní cena určená profesionálem může být ve výsledku větší, než jste sami očekávali, což se také často stává.
Mnoho klientů prodalo nemovitost za mnohem méně než byla skutečná cena nemovitosti. Nedělejte stejnou chybu a nechte si spočítat cenu nemovitosti, která bude vycházet ze skutečných dat realitního trhu.
V kterémkoliv obchodu je základem úspěchu vědět, jak budu od začátku do konce postupovat. U prodeje nemovitosti jde hlavně o to nastavit, jak budu nemovitost cíleně propagovat. Z toho důvodu je důležité stanovit jakými reklamními kanály dostaneme prezentaci k co největšímu počtu relevantních zákazníků. Jedině tak totiž zajistím rychlý prodej za nejvyšší cenu. Existuje celá řada možností a v dnešní době již nelze inzerát pouze vložit na realitní servery. Fungujícím reklamním kanálem je třeba Facebook, ale nastavit placenou propagaci zvládnou pouze odborníci. To samé platí pro placenou propagaci ve vyhledavačích Google a Seznam.
Samozřejmě se nesmí zapomenout i na další možnosti propagace jako například reklamní bannery, letáky a vývěsky. Naše realitní kancelář také k propagaci využívá rozsáhlou databázi poptávajících klientů, ale tu samozřejmě samoprodejci využít nemohou.
Prodávaná nemovitost musí v první řadě v prezentaci zaujmout. Než přistoupíme k tvorbě profesionálních fotografii nebo videoprohlídky, je dobré před tím nemovitost připravit, aby vizuálně byla co nejpoutavější. U některých nemovitostí stačí poklidit, ale u některých je nutný větší zásah. Například Home staging (úprava bytovým designérem) je jednou z možných variant.
Dále si připravím poutavý popis, kde je důležité vyzdvihnout klady nemovitosti. Popis musí klienty zaujmout a je také důležitý pro snadnější vyhledávání. Standardem je také doplnění o 3D půdorys a dalšími možnostmi jsou vizualizace nebo virtuální prohlídky. Pro exkluzivní nemovitosti lze také vytvořit speciální webové stránky.
Jak tedy vidíte, připravit nemovitost k prodeji není, jak by se na první pohled mohlo zdát, zrovna jednoduché. Samozřejmě, že někteří řeknou, že nic z toho nepotřebují, jelikož stačí dům nebo byt pouze vyfotit a hurá s tím na Bazoš, ale takto se nemovitosti neprodávají. Neříkám, že se to nepovede, ale určitě takto nedocílíte nejvyšší možné prodejní ceny. Zároveň se do budoucna vystavujete možnosti domáhání se práv z vadného plnění od strany kupující.
Chci konzultovat prodej své nemovitosti: