Jsou aukce nemovitostí výhodné? Ne vždy je to pravidlem.

Hlavně v posledním roce se doslova roztrhl pytel s aukcemi nemovitostí. Tomu výrazně nahrává, že poptávka stále převyšuje nabídku a v některých případech na nabídku reaguje větší množství klientů. Pokud je tedy o nemovitost velký zájem, přestože je adekvátně určena tržní cena, tak aukce nemovitosti dává možnost z prodeje získat částku nad rámec prodejní ceny. Rozhodně, ale není pravidlem, že vám aukce nemovitosti přinese vyšší výnos. 

Některé realitní kanceláře používají tuto variantu prodeje také jako ne zrovna solidní strategii k navýšení provize, tím že záměrně sníží prodejní cenu. Než k rozhodnutí prodat nemovitost v aukci dospějete, tak si přečtěte těchto pár řádků, které vás na možná úskalí upozorní. Vyhnete se tak případným ztrátám statisíců při prodeji vaší nemovitosti.

Správný Odhad tržní ceny je naprosto klíčový

Každý zkušený realitní makléř je schopen na základě zjištěných informací o nemovitosti a pečlivé analýze zpracovat odhad reálné tržní ceny. Prodejní, a tedy i případně startovací cena aukce nemovitosti musí vždy odpovídat tržní ceně. Na internetu se setkáte se záměrně podhodnocenými nabídkami v některých případech i o desítky procent. Jediným cílem je nalákat do aukce nemovitosti co nejvíce klientů, což je naprosto chybná strategie, která prodávajícího naopak může poškodit a kupujícího odradit. Může se stát, že dosažená cena nebude ani ve výši reálné tržní ceny a vy ve finále proděláte. Položte si otázku, zda prodej s navýšením v aukci o 1 milión korun není způsoben jen neschopností makléře určit správně aktuální tržní cenu nebo ne zcela korektním záměrem, jak získat vyšší provizi z prodeje, ale o tom později.

Rozhodně si tedy nejprve nechte předložit cenovou analýzu a nikdy se nenechte přemluvit ke zbytečnému snižování ceny z této částky. Aukce nemovitosti je úspěšná pouze v případě kdy částka převyšuje reálný odhad tržní ceny

Provize musí být jasně stanovena 

Ať už stanovíte provizi procentuálně nebo pevnou částkou, tak vše má být dohodnuto ještě před startem prodeje. Nejférovější variantou je procentuální provize. Makléř je totiž motivován prodat za co nejvyšší částku. Pokud například dojde k prodeji v aukci za nastavenou cenu nebo s navýšením, tak vy máte jasno, že zaplatíte dohodnutou procentuální část z dosažené ceny. Zde se, ale dostáváme k bodu, kde se některé realitní kanceláře a makléři nechovají zcela korektně s cílem neúměrně si navýšit výslednou provizi. 

Uveďme si tedy příklad, kde jsou dvě varianty. V druhé variantě je reálná tržní cena v aukci záměrně snížena o desítky procent a vy v tomto případě nejenže zaplatíte provizi 5% z dosažené ceny, ale navíc v některých případech další desítky procent z navýšené ceny, což je zcela nesolidní a ve finále vás to připraví o poměrně slušnou částku z prodeje.

Všechna pravidla si stanovte ještě před začátkem aukce nemovitosti

Prodej nemovitosti má svá pravidla a je jedno, zda prodej probíhá klasicky anebo pouze formou aukce nemovitosti. Makléř vám musí předložit, jak bude postupovat v propagaci nemovitosti. Kdy bude přistoupeno k aukci nemovitosti. Za jakých podmínek dojde k výběru zájemce, s kterým bude uzavřena rezervační smlouva. Kdy dojde k úhradě kupní ceny a k předání nemovitosti. To je jen malý výběr toho, co musí být dopředu dohodnuto. Finální výběr by měl být vždy na rozhodnutí prodávajícího. Samozřejmě makléř s vámi všechny nabídky musí důkladně probrat a případně doporučit nejvhodnější variantu. 

Pokud si vše podstatné dohodnete dopředu a nenecháte se natlačit do nesmyslných praktik některých nesolidních makléřů a jejich společností, tak aukce nemovitosti Vám pomůže dosáhnout té nejlepší prodejní ceny.

V naší společnosti máme léty prověřenou strategii, kdy a za jakých podmínek k případné aukci přistoupit. Ne vždy se totiž jedná o vhodně zvolenou strategii prodeje nemovitosti. Rád vám případně vysvětlím výhody a nevýhody aukce, tak se nebojte zeptat. 

Lubomír Doleček
V realitách se pohybuji už od roku 2009. K velké změně došlo v roce 2014, kdy jsme založili naší realitní kancelář HESTIA Group. Z dosavadní praxe jsme věděli, co klientům chybí a co dělat jinak a lépe. Vím, že pro mnoho klientů je prodej nebo nákup nemovitosti největším životním obchodem a mým úkolem je tedy pomoci, aby tímto krokem prošli snadno, rychle a bez jakýchkoliv starostí. Zakládám si na etickém, férovém a slušném přístupu. Nesetkáte se tak s tím, že bych nesplnil na čem se domluvíme. 
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.